Kundreportage - Aarsleff

Balk och plåt från BE när Karlstad får nytt resecentrum

I centrum av soliga Karlstad pågår bygget av ett nytt resecentrum för fullt. BE Groups kund Aarsleff har fått i uppdrag att preparera ytorna för bland annat en gångtunnel under själva bangården. BE levererar stora kvantiteter balk och plåt (S355N+Z35) till bygget.

Vi befinner oss i mitten av september. Över Karlstad skiner en strålande sol, termometern visar på dryga 25 grader och hösten känns just där och då väldigt långt borta. I centrala Karlstad pågår bygget av ett nytt resecentrum för fullt.

En ny modern byggnad med väntsalar som kan erbjuda bättre service åt resenärerna ingår i projektet, som kommer att pågå under fyra år. Samtidigt renoveras det 150 år gamla, kulturmärkta stationshuset. Det sammanfogas med den nya byggnaden med hjälp av en glasad länkbyggnad.

En ny mittplattform och nya spår byggs för att fler tåg ska kunna trafikera stationen och både stads- och regionbussar kommer att utgå från området kring stationshuset på Hamngatan, som kommer att få karaktären av en stadsgata med nya gång och cykelvägar. I anslutning till nya resecentrum byggs även flera kontorshus som kommer att rymma både butiker och serveringar.

Karlstad-resecentrum-gångtunnel-vikenpassagen.jpg

ARBETAR UNDER MARK

Fem veckor in i projektet är det inte helt enkelt att föreställa sig hur slutresultatet kommer att bli. I alla fall inte för den som på plats och försöker skapa sig en överblick. Allt arbete pågår ännu så länge i markplan – eller under.

En ny modern gångbro med både hiss och rulltrappor byggs över spårområde och plattform. Men det är under mark som de mest intressanta förändringarna äger rum just nu. Där håller den mångåriga BE-kunden Aarsleff nämligen på att färdigställa de ytor som behöver frigöras för att huvudentreprenören Infrakraft ska kunna bygga den nya breda gångtunneln under spår och plattformar.

330A4593.jpgPLATSBRIST OCH TUFFA TIDSRAMAR

Kristian Sokero är projektledare på Aarsleff Ground Engineering, och den som leder företagets arbete på plats i Karlstad.

Än så länge går allt enligt planerna. Utmaningar finns definitivt, det handlar bland annat om platsbrist, tuffa tidsramar och ett högt vattentryck underifrån, berättar han.

Det vi gör nu är helt enkelt att förbereda, säkra upp och färdigställa de ytor som krävs för att huvudentreprenören Infrakraft, som ska bygga både tunneln och bron, ska kunna börja sitt arbete.

Just nu ligger marken på +48 meter, det vill säga 48 meter över havet. Tunneln ska ligga på +42 meter, och själva botten på tunneln ytterligare ett par meter lägre, berättar Kristian Sokero.

BALK OCH PLÅT FRÅN BE

För att klara trycket från grundvatten och de omgivande jordmassorna och grundvattnet under byggtiden sätter Aarsleffs smeder upp grov spont som säkras med bland annat balk från BE Group. Det sker i tre nivåer. När de är klara gjuts en platta i grov betong för att förstärka ytterligare.

När Nya Dimensioner kommer på besök har Aarsleffs, förutom projektledare Kristian, åtta smeder och en arbetsledare på plats. Arbetet pågår i det tysta. Bara det svaga väsandet och knäppandet från svetsaggregaten hörs. Vid ena långsidan av gropen, som kommer att utgöra en av öppningarna till gångtunneln, går två anställda igenom en ritning. I utkanten av själva arbetsytan ligger prydliga staplar med balk och plåt.

Kristian berättar att han varit anställd på Aarsleff sedan i oktober 2022, och att han innan dess var flera år på Peab. Han har stor vana vid den här typen av projekt.

Utmaningen är att få allting att stämma på plats så att det blir exakt så som geo-tekniker och konstruktörer planerat. Inte minst med tanke på att det är så trångt om utrymme, både för att utföra själva arbetet och att lagerhålla material, säger Kristian Sokero.

330A4812.jpg

EN PÅLITLIG LEVERANTÖR

Med de förutsättningarna är det a och o att ha en pålitlig leverantör, som ser till att materialet som behövs levereras i rätt kvalitet och kvantitet i rätt tid. Försenade leveranser riskerar att kullkasta hela bygget, men även för tidiga leveranser ställer till det när lagerutrymmet är så begränsat.

Det Aarsleff framför allt beställer från BE Group är den grova balken som svetsas för att hålla sponten på plats, samt varmvalsad skarvplåt i kvalitet S355N+Z35.

Anders Eriksson är kundansvarig säljare på BE Group och ett välkänt ansikte ute på arbetsplatserna i Stockholm och Norrköpingstrakten. Han uppskattar att närmare 80 procent av det material som levererats hittills utgörs av balk. Resterande är plåt. Relativt okomplicerade produkter där priset är ett viktigt konkurrensmedel, men där även tillgänglighet, leveranssäkerhet och inte minst de personliga kontakterna är viktiga för att skapa en smidig och långsiktigt hållbar relation.

En annan viktig aspekt är produktkännedom. Med ett så pressat byggschema finns det inte alltid tid att sätta sig in i alla materialbeteckningar och vad de står för.

Då är det skönt att ha en kunnig leverantör som kan ge snabba besked, konstaterar han.

I grunden är Z35 en vanlig plåt. Det som är unikt med den är att den är seghetstestad i flera olika riktningar för att klara att ta upp krafter från olika håll.

330A4712.jpgDIREKT FRÅN VERK

Merparten av stål- och plåtleveranserna till projektet i Karlstad sker med lastbil direkt från verk. Vid stora volymer är ett leveransupplägg direkt från verk en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv lösning som BE Group kan erbjuda, ofta i kombination med produktionsservice, som kapning, blästring och målning, eller med kompletteringar med lagerleveranser, konstaterar Anders Eriksson, som till sin hjälp har BE Groups innesäljare Mats Karlsson och Hannes Mehlin.

HELT KLART 2026

Beställare av det nya resecentrumet är Karlstad kommun. Huvudentreprenör är Infrakraft som i sin tur anlitat Aarsleff till vissa moment.

330A4831.jpgFör Aarsleffs del startade arbetet vid det nya resecentrumet i Karlstad vecka 32. Arbetet sker i etapper och runt årsskiftet ska den första etappen vara avklarad, förklarar Kristian Sokero. Direkt därefter startar etapp två, då påbörjas arbetet med det gamla stationshuset. Aarsleff kommer bland annat att borra och sätta stämp i syfte att utjämna trycket från den höga grundvattennivån. I april 2024 måste det arbetet var klart, då startar nämligen ombyggnaden av den byggnaden, fortsätter Kristian Sokero.

Går allt enligt planerna kommer det nya resecentrumet att vara helt klart under 2026. Karlstad kommer då, tack vare sitt läge mellan de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Oslo, att utgöra en central knutpunkt för tåg- och bussresenärer, arbetspendlare och turister i och omkring Värmlandsregionen.